Statuten
Als vereniging zijn wij aangesloten bij de badmintonbond (Badminton Nederland) en staan we ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. We hebben daarom statuten, de grondregels van de vereniging. Daarin is bijvoorbeeld geregeld hoe onze vereniging is georganiseerd, hoe het bestuur wordt gekozen, en welke rechten en plichten onze leden hebben.
De volledige tekst van onze statuten is hieronder te lezen.
Via de inhoudsopgave klik je snel naar een onderwerp, en van de kop van dat onderwerp klik je weer direct terug naar de inhoudsopgave.
Heb je vragen over de statuten? Laat het ons weten!
---
DOORLOPENDE TEKST VAN DE STATUTEN VAN DE VERENIGING: "BADMINTONCLUB 'T SLOT (B.C. 'T SLOT)", GEVESTIGD TE ZEIST.
Inhoudsopgave
Naam, zetel, duur
Doel en middelen
Leden
Toelating
Einde lidmaatschap
Rechten en verplichtingen
Bestuur
Dagelijks bestuur
Bestuurstaak – Vertegenwoordiging
Bestuursvergaderingen
Einde van het bestuurslidmaatschap
Algemene ledenvergadering
Toegang en stemrecht – Besluitvorming
Verenigingsjaar – Jaarverslag – Rekening en verantwoording
Geldmiddelen
Huishoudelijk reglement
Statutenwijziging
Fusie – Ontbinding
Slotbepalingen
NAAM, ZETEL, DUUR
Artikel 1.
1. De vereniging draagt de naam: "Badmintonclub ’t Slot (B.C. 't Slot)".
2. De vereniging is gevestigd te Zeist.
3. De vereniging is opgericht op drieëntwintig maart negentienhonderd eenenzestig, en is thans aangegaan voor onbepaalde tijd.
4. De vereniging en de bestuursleden zijn ingeschreven in het handelsregister.
DOEL EN MIDDELEN
Artikel 2.
1 De vereniging heeft ten doel het doen beoefenen en bevorderen van de badmintonsport, in al haar verschijningsvormen.
2. De vereniging tracht dit doel onder meer te bereiken door:
a. het lidmaatschap van de badmintonbond, Badminton Nederland, in deze statuten nader aan te duiden als: de bond;
b. het bieden van gelegenheid tot het beoefenen van de badmintonsport;
c. het uitschrijven van en deelnemen aan wedstrijden en toernooien, speciaal ook door het deelnemen aan de door de bond georganiseerde competitie;
d. alle wettig geoorloofde middelen die de vereniging ten dienste staan.
LEDEN
Artikel 3.
1. De vereniging bestaat uit:
a. Leden;
b. Ereleden;
c. Juniorleden;
d. Ondersteunende leden;
2. Leden van de vereniging zijn natuurlijke personen, die de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt of in het lopende verenigingsjaar zullen bereiken, en die conform artikel 4 van de statuten als zodanig zijn toegelaten.
3. Ereleden zijn leden die wegens hun bijzondere verdiensten voor de vereniging op voordracht van het bestuur door de algemene ledenvergadering als zodanig zijn benoemd met een meerderheid van ten minste twee derde gedeelte van het aantal uitgebrachte stemmen.
Zij hebben dezelfde rechten en verplichtingen als de leden, behalve de verplichting tot het betalen van contributie.
4. Juniorleden van de vereniging zijn natuurlijke personen die in de loop van het verenigingsjaar de leeftijd van zeventien jaar niet overschrijden.
5. Ondersteunende leden zijn personen die de vereniging met een jaarlijkse geldelijke bijdrage steunen, waarvan de minimum grootte door de algemene ledenvergadering wordt vastgesteld.
6. Waar in deze statuten wordt gesproken van leden en lidmaatschap, worden alle in lid 1 genoemde leden en hun lidmaatschap bedoeld, tenzij het tegendeel blijkt.
7. Het bestuur houdt een register bij waarin onder andere de namen, adressen en geboortedata alsmede (indien mogelijk) een telefoonnummer en persoonlijk e-mailadres van de leden zijn opgenomen, een en ander op een door het bestuur aan te geven wijze. In het register worden alleen die gegevens bijgehouden die voor het realiseren van het doel van de vereniging noodzakelijk zijn.
8. Het bestuur kan na een voorafgaand besluit van de algemene ledenvergadering geregistreerde gegevens aan derden verstrekken, behalve van het lid dat tegen deze verstrekking bij het bestuur schriftelijk bezwaar heeft gemaakt. De verplichting om de algemene vergadering hierover te laten besluiten en het recht op bezwaar geldt niet voor de noodzakelijk door de vereniging aan derden te verstrekken gegevens, waaronder de verstrekking van gegevens aan de bond en gegevens die aan overheden of (publiekrechtelijke) instellingen dienen te worden verstrekt in verband met een wettelijke verplichting.
TOELATING
Artikel 4.
1. Het lidmaatschap wordt schriftelijk aangevraagd bij het bestuur, dat binnen één maand na aanmelding over de toelating beslist. Bij niet-toelating heeft de betrokkene het recht van beroep op de algemene ledenvergadering.
Betreft het een aanmelding van een juniorlid, dan is een handtekening van zijn of haar wettelijke vertegenwoordiger vereist.
De vereniging is bevoegd om een natuurlijk persoon als lid aan te melden bij de bond; het bestuur draagt voor deze aanmelding steeds onverwijld zorg overeenkomstig de ter zake geldende voorschriften van de bond.
EINDE LIDMAATSCHAP
Artikel 5.
1. Het lidmaatschap eindigt:
a. door overlijden van het lid;
b. door opzegging door het lid, hetgeen schriftelijk moet geschieden aan het bestuur voor de eerste december van het lopende verenigingsjaar;
c. door opzegging namens de vereniging door het bestuur; dit kan te allen tijde geschieden wanneer een lid heeft opgehouden aan de eisen voor het lidmaatschap bij de statuten gesteld, te voldoen, wanneer hij zijn verplichtingen jegens de vereniging niet nakomt, of wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren;
d. door ontzetting door het bestuur wanneer een lid in strijd handelt met de statuten, reglementen en besluiten der vereniging, of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt.
Degene die uit het lidmaatschap is ontzet, blijft in de toekomst van het lidmaatschap uitgesloten.
2. Van een besluit tot ontzetting staat de betrokkene binnen één maand na ontvangst van de kennisgeving, beroep open op de algemene ledenvergadering. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst.
3. a. De vereniging is bevoegd om na de beëindiging van het lidmaatschap van een lid, anders dan door overlijden, of na opzegging van haar lidmaatschap van de bond namens de betrokkene diens lidmaatschap van de bond op te zeggen; de vereniging draagt zorg overeenkomstig de ter zake geldende voorschriften van de bond;
b. wanneer een lid het lidmaatschap van de bond heeft opgezegd, dan wel wanneer de bond aan het lid het lidmaatschap van de bond heeft opgezegd, wordt door de vereniging aan betrokkene het lidmaatschap van de vereniging opgezegd;
c. ingeval een lid uit het lidmaatschap van de bond wordt ontzet is de vereniging reeds op die grond verplicht om na kennisneming van het uitgesproken royement de betrokkene met onmiddellijke ingang als lid van de vereniging te schorsen en na het onherroepelijk worden van het uitgesproken royement door opzegging tot onmiddellijke beëindiging van het lidmaatschap van de vereniging over te gaan.
RECHTEN EN VERPLICHTINGEN
Artikel 6.
1. De leden en juniorleden zijn verplicht tot het betalen van een jaarlijkse bijdrage, die door de algemene ledenvergadering wordt vastgesteld. De algemene ledenvergadering kan bepalen dat nieuw toegetreden leden en juniorleden een entreegeld moeten betalen. Het bestuur is bevoegd in bijzondere gevallen gehele of gedeeltelijke ontheffing van de verplichting te verlenen.
2. Door toetreding tot de vereniging erkennen de leden kennis te dragen van de inhoud van de statuten, het huishoudelijk reglement, alsmede van de bepaling neergelegd in de genomen besluiten en/of gesloten overeenkomsten.
Zij verklaren bij toetreding zich daaraan te zullen onderwerpen, en dezelve te zullen naleven.
3. De leden zijn verplicht de statuten, de reglementen en/of besluiten van organen van de bond, alsmede de van toepassing zijnde wedstrijdbepalingen na te leven en zich te onthouden van handelingen of gedragingen waardoor de belangen van de badmintonsport in het algemeen en die van de bond in het bijzonder op onredelijke wijze worden benadeeld.
4. De leden, met uitzondering van de ondersteunende leden, hebben recht om aan de activiteiten van de vereniging deel te nemen en gebruik te maken van de eigendommen van de vereniging.
5. Bij het einde van het lidmaatschap eindigen de rechten van de betrokkene jegens de vereniging, doch behoudt hij zijn alsdan bestaande financiële verplichtingen.
BESTUUR
Artikel 7.
1. Het bestuur van de vereniging bestaat uit een oneven aantal van ten minste drie en ten hoogste negen stemgerechtigde leden.
2. De bestuursleden worden door de algemene ledenvergadering voor een periode van drie jaar benoemd; zij zijn terstond herkiesbaar.
3. Jaarlijks treden ten minste twee bestuursleden af, volgens een door het bestuur op te stellen rooster.
4. De verkiezing van bestuursleden geschiedt op voordracht van het bestuur, dan wel van ten minste vijf stemgerechtigde leden; laatstgenoemde voordracht dient ten minste vierentwintig uur voor de aanvang van de betreffende vergadering bij de secretaris te worden ingeleverd.
DAGELIJKS BESTUUR
Artikel 8.
1. De voorzitter, secretaris en penningmeester van het bestuur worden door de algemene ledenvergadering in functie gekozen; zij vormen samen het dagelijks bestuur.
2. De overige functies van de bestuursleden worden door het bestuur onderling verdeeld.
BESTUURSTAAK – VERTEGENWOORDIGING
Artikel 9.
1. Het bestuur is belast met de leiding van de vereniging.
2. Het bestuur is bevoegd tot het sluiten van alle overeenkomsten, hoe ook genaamd.
3. Het bestuur heeft de voorafgaande goedkeuring nodig van de algemene ledenvergadering voor het sluiten van overeenkomsten tot het kopen, vervreemden of bezwaren van onroerende goederen, het sluiten van overeenkomsten, waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk mede-schuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidsstelling voor een schuld van een derde verbindt.
Op het ontbreken van deze goedkeuring kan door of tegen derden een beroep worden gedaan.
4. Het bestuur is bevoegd adviescommissies met bijzondere opdracht in te stellen of op te heffen.
5. Bij ontstentenis of belet van alle bestuursleden berust het bestuur tijdelijk bij de continuïteitscommissie of de door deze commissie aan te wijzen personen. Voor de gedurende deze periode verrichte bestuursdaden worden de aanwezen personen met een bestuurder gelijkgesteld.
6. Een bestuurder neemt niet deel aan de beraadslaging en besluitvorming indien hij daarbij een direct of indirect persoonlijk belang heeft dat tegenstrijdig is met het belang van de vereniging. Wanneer hierdoor geen bestuursbesluit kan worden genomen, wordt het besluit genomen door de continuïteitscommissie.
Artikel 10.
De vereniging wordt uitsluitend in- en buiten rechte vertegenwoordigd door de voorzitter en één van de leden van het dagelijks bestuur gezamenlijk.
BESTUURSVERGADERINGEN
Artikel 11.
1. De bestuursvergaderingen worden gehouden zo vaak de voorzitter, dan wel twee bestuursleden zulks nodig achten.
2. Het bestuur beslist met meerderheid van stemmen in een vergadering waarin ten minste de helft van het aantal bestuursleden aanwezig is.
3. Het bestuur kan ook buiten vergadering besluiten nemen, mits alle bestuursleden zich voor het betreffende voorstel verklaren.
EINDE VAN HET BESTUURSLIDMAATSCHAP
Artikel 12.
1. Het bestuurslidmaatschap eindigt:
a. door het verstrijken van de zittingsduur;
b. door bedanken als bestuurslid;
c. door het einde van het lidmaatschap van de vereniging;
d. door ontslag of schorsing krachtens besluit van de algemene ledenvergadering, met een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen. Een schorsing die niet binnen drie maanden gevolgd wordt door een besluit tot ontslag, eindigt door het verloop van die termijn.
ALGEMENE LEDENVERGADERING
Artikel 13.
1. De algemene ledenvergaderingen worden bijeengeroepen door het bestuur en wel schriftelijk aan de adressen van de leden.
De termijn van oproeping bedraagt ten minste tien dagen.
2. Het bestuur is verplicht tot het bijeenroepen van een algemene ledenvergadering op schriftelijk verzoek van een zodanig aantal leden als bevoegd is tot het uitbrengen van één tiende gedeelte der stemmen; indien aan het verzoek binnen veertien dagen geen gevolg is gegeven, kunnen de verzoekers zelf tot bijeenroepen van de algemene ledenvergadering overgaan.
TOEGANG EN STEMRECHT – BESLUITVORMING
Artikel 14.
1. Toegang tot de algemene ledenvergaderingen hebben alle leden, en alle door het bestuur genodigden.
2. Ieder lid van de vereniging, zoals genoemd in artikel 3 lid 2, dat niet geschorst is, alsmede ieder erelid heeft één stem; een lid kan zijn stem niet door een schriftelijk daartoe gemachtigd ander lid uitbrengen.
3. Voor zover de wet of de statuten niet anders bepalen, worden alle besluiten van de algemene ledenvergadering genomen met meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
VERENIGINGSJAAR - JAARVERSLAG - REKENING EN VERANTWOORDING
Artikel 15.
1. Het verenigingsjaar loopt van een januari tot en met eenendertig december.
2. Binnen drie maanden na afloop van het verenigingsjaar, behoudens verlenging van deze termijn door de algemene ledenvergadering, brengt het bestuur op een algemene ledenvergadering (jaarvergadering) zijn jaarverslag uit en doet onder overlegging van een balans en een staat van baten en lasten, rekening en verantwoording over zijn in het afgelopen boekjaar gevoerde bestuur.
3. De rekening en verantwoording wordt onderzocht door een kascommissie bestaande uit twee stemgerechtigde leden, niet deel uitmakend van het bestuur, jaarlijks te benoemen door de algemene ledenvergadering, welke commissie aan de jaarvergadering verslag uitbrengt van haar bevindingen.
4. Goedkeuring door de jaarvergadering van de rekening en verantwoording strekt het bestuur tot décharge.
5. Het bestuur is verplicht de bescheiden als bedoeld in het tweede en derde lid, tien jaar lang te bewaren.
GELDMIDDELEN
Artikel 16.
De geldmiddelen van de vereniging worden verkregen uit contributies van leden, erfstellingen, legaten, schenkingen, subsidies, andere bijdragen en opbrengsten uit vermogen.
HUISHOUDELIJK REGLEMENT
Artikel 17.
De algemene ledenvergadering stelt een huishoudelijk reglement vast, dat geen bepalingen mag bevatten die in strijd zijn met deze statuten, en waarin regelingen worden getroffen die naar de mening van het bestuur of de algemene ledenvergadering noodzakelijk of gewenst zijn.
STATUTENWIJZIGING
Artikel 18.
1. Wijziging van deze statuten kan slechts plaatsvinden door een besluit van de algemene ledenvergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling, dat aldaar wijzigingen van de statuten worden voorgesteld.
2. Zij die de oproeping tot de algemene ledenvergadering ter behandeling van een voorstel tot statutenwijziging hebben gedaan, moeten ten minste vijf dagen vóór de vergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgenomen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage leggen tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt gehouden.
3. Een besluit tot statutenwijziging behoeft ten minste twee derde van het aantal uitgebrachte stemmen.
FUSIE – ONTBINDING
Artikel 19.
1. Tot het aangaan van een fusie met één of meer andere verenigingen, of tot ontbinding van de vereniging kan worden besloten door een algemene ledenvergadering waar ten minste drie vierde van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is en met een meerderheid van ten minste twee derde van het aantal uitgebrachte stemmen.
2. Indien in de lid 1 genoemde vergadering niet het vereiste aantal stemgerechtigde leden aanwezig is, dient een tweede vergadering te worden bijeengeroepen te houden niet eerder dan veertien dagen en niet later dan een maand na de eerste vergadering, waarin geldige besluiten kunnen worden genomen met een meerderheid van ten minste twee derde van het aantal uitgebrachte stemmen, ongeacht het aantal aanwezige stemgerechtigde leden.
3. Het bepaalde in artikel 18 leden 1 en 2 is van overeenkomstige toepassing.
4. Een besluit tot ontbinding dient tevens te bevatten:
a. benoeming van een commissie van liquidateuren, bestaand uit drie personen;
b. aanwijzing van de middelen tot dekking van een eventueel nadelig liquidatiesaldo;
c. bestemming van een eventueel batig liquidatiesaldo, welke bestemming zoveel mogelijk in overeenstemming moet zijn met het doel van de vereniging.
SLOTBEPALINGEN
Artikel 20.
1. Alle officiële mededelingen van de vereniging worden bekend gemaakt op de website van de vereniging of op een andere door het bestuur bepaalde wijze.
2. Onder oproep, bijeenroepen, (schriftelijke) uitlating of mededeling of kennisgeving wordt tevens verstaan: een bericht per e-mail aan het e-mailadres dat door het lid voor dit doel is opgegeven, waarbij geldt dat het lid uitdrukkelijk heeft ingestemd om zodanige berichten langs deze weg te ontvangen.
3. Onder terinzagelegging wordt (mede) verstaan: toegankelijk maken voor de leden op de website of enig andere via een elektronisch communicatiemiddel te bereiken plaats van de vereniging.
4. Onder bijeenkomst of vergadering wordt verstaan een bijeenzijn van meerdere personen die met elkaar spreken, waaronder naast lijfelijk bijeenzijn tevens wordt verstaan het deelnemen aan het gesprek via telefoon of elektronisch communicatiemiddel, mits de identiteit van de niet-lijfelijk aanwezige(n) voldoende kan worden vastgesteld en dit door de fungerend voorzitter goedgekeurd wordt en in notulen of het verslag daarvan melding wordt gemaakt. Stemgerechtigden kunnen hun stemrecht uitoefenen door middel van het hiervoor bedoelde elektronische communicatiemiddel, mits de stemgerechtigde via het elektronische communicatiemiddel rechtstreeks kan kennisnemen van de verhandelingen ter vergadering en kan deelnemen aan de beraadslaging.
5. In alle gevallen waarin deze statuten of het huishoudelijk reglement niet voorzien, alsmede in alle geschillen die tussen de leden ter zake van de verenigingsbepalingen mochten rijzen, beslist het bestuur, onder gehoudenheid van verslag aan - en goedkeuring door de algemene ledenvergadering.
---
Laatste statutenwijziging aangenomen door de Algemene Ledenvergadering de dato 30 september 2021 te Zeist.
---